Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.01.2014 19:18 - ИДЕАЛИ - ФРИДРИХ ШИЛЕР
Автор: dobrota Категория: Поезия   
Прочетен: 1772 Коментари: 2 Гласове:
9


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                 ИДЕАЛИ

НИМА  БЕЗ  ЖАЛ  МЕ  ИЗОСТАВЯШ
СЪС  ВСЕКИ  БЛЯН  И  ПОРИВ  СКЪП,
      ЗА  ДА  ПОТЪНЕ  ВЪВ  ЗАБРАВА
И  ВСЯКА  РАДОСТ,  ВСЯКА  СКРЪБ?

      О  ВРЕМЕ  МИНАЛО  ПРЕКРАСНО,
КАКВО  МОГЛО  БИ  ДА  ТЕ  СПРЕ?
НАПУСТО!  ВЕЧНОСТТА  ВСЕВЛАСТНА
ТЕ  ГРАБВА  В  СВОЕТО  МОРЕ.

УГАСНА  СЛЪНЦЕТО,  ИЗГРЯЛО
      НАД  МОЯ  ЮНОШЕСКИ  ПЪТ,
ИЗТЛЯХА  ВСИЧКИ  ИДЕАЛИ
В  ТЪЙ  ГОРДАТА  МИ  НЯВГА  ГРЪД.

       ИЗЧЕЗНА  ВЯРАТА  ДЪЛБОКА
ВЪВ  РОЖБИТЕ  НА  МОЯ  БЛЯН,
РАЗЛЯ  РЕАЛНОСТТА  ЖЕСТОКА
БОЖЕСТВЕНИЯ  МИ  СТАКАН.

И  КАКТО  МРАМОРА  С  РЪЦЕТЕ
ПИГМАЛИОН  ВЪВ  ЖАД  ОБВИ
      И  ПОСЛЕ  РАДОСТЕН  УСЕТИ,
ЧЕ  В  НЕГО  ТОПЛА  КРЪВ  СТРУИ  - 

ТАКА  ПРИРОДАТА  СМЪЛЧАНА
       И  АЗ  ПРЕГЪРНАХ  УПОЕН,
ДОКЛЕ  УСЕТИХ,  ЧЕ  ЗАХВАНА
ДА  ДИША  ЗАЕДНО  СЪС  МЕН.

ТЯ,  НЯМАТА,  НАМЕРИ  СЛОВО
      И  В  ПОРИВА  МИ  БЕ  СЕСТРА,
ЦЕЛУНА  МЕ  С  ВЪЗТОРГ  ЛЮБОВЕН,
СЪРДЕЧНИЯ  МИ  ЗОВ  РАЗБРА.

       И  ОЖИВЯХА  МИГНОВЕНО
ДЪРВЕТА,  ХРАСТИ  И  ЦВЕТЯ,
ЗАПЯ  ПОТОЧЕТО  ЗА  МЕНЕ,
ЗАШЕПНА  МИ  ДОРИ  ТВЪРДТА.

В  ГРЪДТА  МИ  С  ЖАЖДА  НЕНАСИТНА
      НОВ  СВЯТ  РАЗПЕРЯШЕ  КРИЛА  - 
В  ЖИВОТА  ВОЛНО  ДА  ИЗЛИТНЕ
СЪС  СЛОВО,  ОБРАЗИ,  ДЕЛА.

БЕЗКРАЕН  БЕ  СВЕТЪТ  МИ  БЪДЕН,
      ДОКЛЕ  БЕ  В  ПЪПКАТА  СИ  СКРИТ,
НО,  АХ,  ТАКА  НЕВЗРАЧЕН,  СКЪДЕН
БЕ  ПОСЛЕ  ВЪВ  РАЗЦЪФНАЛ  ВИД.

ОКРИЛЯН  ОТ  МЛАДЕЖКА  ДЪРЗОСТ,
       МЕЧТИ  И  ВОЛЯ  ЗА  УСПЕХ,
ОТ  ДРЕБНИ  ГРИЖИ  НЕОБВЪРЗАН
В  ЖИВОТА  СВОЯ  ПЪТ  ПОЕХ.

       ДОРИ  СЕЛЕНИЯТА  ЗВЕЗДНИ
ДОСТИГАХ  В  ПОЛЕТА  СИ  СМЕЛ,
НЕ  ВИЖДАХ  ВРЪХ,  НЕ  ЗНАЕХ  БЕЗДНА
ДА  СПРЕ  ВЕЛИКАТА  МИ  ЦЕЛ.

ПОНЕЖЕ  ЛЕКО  ОТ  МЕЧТИТЕ,
ВЪРВЯХ  НЕСПИРНО  УСТРЕМЕН
       И  ВЕСЕЛАТА  МОЯ  СВИТА
ИГРИВО  ПРИПКАШЕ  КРАЙ  МЕН:

ЛЮБОВ  СЪС  МИГОВЕ  БОГАТИ
        И  СЛАВА  С  ЛАВРОВИЯ  ЛИСТ,
И  ЩАСТИЕ  С  ВЕНЕЦА  ЗЛАТЕН,
И  ИСТИНА  С  ЛИКА  ЛЪЧИСТ.

НО  ТЕЗИ  СПЪТНИЦИ  СЛУЧАЙНИ
      ВЪРВЯХА  ДО  СРЕДАТА  -  ТУК
ИЗЧЕЗНАХА  ОТ  МЕН  ПОТАЙНО,
ПОБЯГНАХА  ЕДИН  СЛЕД  ДРУГ.

АХ,  МОЙТО  ЩАСТИЕ  БЕЗЦЕННО
      СЛЕД  КРАТКО  ВРЕМЕ  ОТЛЕТЯ,
НЕ  ИСТИНА,  А  РОЙ  СЪМНЕНИЯ
ЗАОБЛАЧИХА  МИСЪЛТА.

ВИДЯХ  ЧЕЛА  НА  ДОЛНИ  ХОРА
      ВЕНЕЦЪТ  ЛАВРОВ  ДА  КРАСИ,
ЛЮБОВНИЯ  МИ  ПЛАМЪК  СКОРО
НЕЧАКАН  ВИХЪР  УГАСИ.

ВСЕ  ПО-САМОТЕН,  БЕЗУТЕШЕН
ВЪРВЯХ  В  ПРИТИХНАЛИЯ  МРАК,
       А  И  НАДЕЖДАТА  ЗАРЕШЕ
ЕДВА-ЕДВА  СЪС  БЛЕДЕН  ЗРАК.

      С  КОГО  ОТ  ШУМНИТЕ  ДРУГАРИ
ДА  СВЪРЖА  ЖРЕБИЯ  СИ  СТРОГ?
И  КОЙ  ЩЕ  МЕ  ПОСЛЕДВА  С  ВЯРА
И  ОБИЧ  В  ТЪМНИЯ  ЧЕРТОГ?

ЕДНИЧКА_ДРУЖБАТА_ОСТАНА
      И  ЗНАМ,  ЧЕ  ТЯ  ЩЕ  ИЗЦЕЛИ
ДЪЛБОКИТЕ  ЖИТЕЙСКИ  РАНИ
И  ВСЯКО  БРЕМЕ  ЩЕ  ДЕЛИ.

НАМЕРИХ  СЛЕД  ТОВА  ОПОРА
       И  БРЯГ  ЗА  БУРНИТЕ  ДУШИ  - 
ТРУДЪТ,  ЩО  МИРНО,  БЕЗ  УМОРА
ТВОРИ  И  НИВГА  НЕ  РУШИ.

ЗА  СГРАДА  ВЕЧНА,  ВЕЛИЧАВА
ТОЙ  НОСИ  ПЯСЪЧНИ  ЗЪРНА
       И  ПО  МИНУТА  ПОГАСЯВА
ДЪЛГЪТ  НА  ВСИЧКИ  ВРЕМЕНА.


      image

Превод  от  немски: Димитър  Стоевски



Гласувай:
9


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom - Честита Нова Година, желая ти здраве и успех!
02.01.2014 20:29
От гений може да се очаква нещо гениално!
Но се възхищавам и на преводача, не е никак лесно да се преведе подобно нещо, трябва и той да е поне малко гений!
Поздрави!
цитирай
2. dobrota - От гений може да се очаква нещо ге...
03.01.2014 10:22
leonleonovpom написа:
От гений може да се очаква нещо гениално!
Но се възхищавам и на преводача, не е никак лесно да се преведе подобно нещо, трябва и той да е поне малко гений!
Поздрави!


Преводачът Димитър Стоевски заслужава възхищение.
Хубав ден и добро настроение!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dobrota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 859166
Постинги: 208
Коментари: 238
Гласове: 63407
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031